Ikke la jobben ta deg tilbake til dårlige arbeidsvaner

Når du nå er igang å jobbe igjen, er det lett å komme tilbake til dårlige og stillesittende arbeidsvaner. En stillesittende livsstil øker risikoen for et stort antall kroniske sykdommer. Risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdom for tidlig er i stor grad halvert hos en regelmessig fysisk aktiv person sammenlignet med en helt fysisk inaktiv person på samme alder.

Visste du at med lettere typer trening kommer du langt?

Nå viser en ny svensk studie at selv lavintensiv trening har gode effekter. Det handler ikke om å kjøre lange harde treningsøkter, men motvirke stillesittingen ved å erstatte 30 minutter stillesitting med en eller annen form for fysisk aktivitet.

Studien viser også at hvis en person med dårlig kondisjon erstatter to timers stillesittende med samme tid med lav intensitet fysisk aktivitet, har det like gunstige effekter som om personen skulle erstatte 40 minutter stillesittende med samme lengde på middels eller høy intensitet fysisk aktivitet, ifølge hjerte- og lunge fonden i Sverige.

Tips for å bryte opp stillesittende arbeidsvaner:

Vi vet hvor vanskelig det kan være å delta i middels og høy intensitet fysisk aktivitet, men lav intensitet fysisk aktivitet som å ta en tur mens du hører på musikk eller snakker med en annen person er et veldig godt alternativ. Å prøve å sykle i stedet for å kjøre bil og lignende gjør en stor forskjell og enda større forskjell gjør det for mennesker med nedsatt glukosetoleranse eller dårlig tilstand.

Prøv pauseprogrammet vårt gratis mot stillesitting.

Pauseprogrammet vårt kan blant annet programmeres til å ta 4 eller 5 pauser på 2-3 minutter i løpet av arbeidsdagen. Dette betyr at du plutselig har erstattet 15 minutter med å sitte stille med sunn og trivelig bevegelse. Hvordan planlegger du å motvirke dårlige og stillesittende arbeidsvaner?