15 tips for å komme i bedre form på arbeidsplassen

Opptatt, opptatt, opptatt og derfor er vi er bundet til arbeidsplassen hele dagen. Ofte ser vi at vi selv og våre kollegaer ikke finner ut av dette. Løsningen: mer trening, nok med pauser og en god holdning til arbeidsplassen. Så sitt deg i form, med variasjon som det magiske ordet.

Selvfølgelig vet vi alle hva disse 15 tipsene betyr. Men læring er repetisjon og å vite er fortsatt annerledes enn å gjøre det. Så fremover, bare les disse tipsene før du sitter deg i form på arbeidsplassen en gang til. Du lærer alltid noe. For eksempel vil du sitte bedre ved … oftere. Så hvis du leser tipsene, kan du krysse av noen gode ting i dag også

Passer med litt mer trening

  1. Telefon? Gjør det stående eller gå. Bra for deg, bra for kollegene dine.
  2. La chat eller e-post ligge en stund hvis du har noe å spørre om eller diskutere. Bare gå forbi.
  3. Ta trappen i stedet for heisen. 15. etasje litt for høyt? Deretter gjør halvparten med trappen og halvparten med heisen.
  4. For alle som bor i nærheten av jobb: ta sykkelen eller gå en tur… til jobben.
  5. Ikke la kollegene dine gi deg kaffe, men selv

Kom i form med gode pauser

Sørg for at du har variasjon og stå opp så ofte som mulig. Et godt forhold per time: 1 fjerdedel av en time stående eller beveg deg i noen minutter.

  1. Ta en vanlig pause. Hent kaffe, se ut av vinduet, skrell et eple.
  2. Ikke jobb gjennom lunsjen. Ingen har noensinne vært mer produktive.
  3. Gi kroppen bevegelse og frisk luft i lunsjpause.
  4. Ta en kort pause for noen øvelser på arbeidsplassen.  

God ergonomi på en fin arbeidsplass

  1. Kontroller at skrivebord, stol og skjerm er riktig justert.  
  2. Praktisk, en bærbar PC. Vær ekstra oppmerksom på holdningen din. Dette gjelder også når du bruker nettbrett og smarttelefon.  
  3. Begrens bruken av musen, veksle med funksjonstaster.
  4. Arbeid stående av og til. Sett en stabel med bøker under den bærbare datamaskinen. Det handler om variasjonen: å stå lenger enn 4 timer i et strekk er heller ikke bra.
  5. Sittende på en seteball setter ryggmuskulaturen til å fungere. Unngå overbelastning: Bruk ballen i opptil 2 timer om dagen.

Kilde: Het nieuwe kantoorinrichten van Peter Vink