Bærekraftig arbeid hjemmefra er toppidrett, det er det virkelig!

Denne artikkelen er hentet fra https://arbo-online.nl

Bærekraftig arbeid hjemmefra er toppidrett. Det er det Godelieve Meeuwissen sier, som selv har prøvd og testet i kunsten å jobbe hjemme. Hvordan sikrer du at du kan jobbe lenge og med glede? Hvordan blir eller forblir du produktiv? Og hva skal du definitivt ikke gjøre? “Som yrkesmessig helse- og sikkerhetsperson eller kollega, gi et godt eksempel.”

Ansatte undervurderer innflytelsen fra å jobbe hjemmefra på den fysiske og mentale tilstanden, sier Godelieve Meeuwissen. Foruten å være ledertrener, er hun forfatter av ‘Keeping meaning in your work’ (2017) og Inspirerende ledelse på avstand (2020). ” selvfølgelig tenker folk fort at de ikke skal klage. De er ikke i frontlinjen, har ofte fast jobb og trenger ikke å bære stein. Men å jobbe bærekraftig hjemmefra er virkelig toppidrett og hardt arbeid. Hvis vi ikke er forsiktige, vil vi være på’n i åtte timer om dagen, og vi vil ikke slappe av nok.

På vei til kontoret har vi ofte tid til litt ettertanke. På toget eller i bilen, for ikke å snakke om foran kaffemaskinen. “I store organisasjoner kan det ta ti minutter å komme oss fra inngangen til arbeidsplassen. Men hjemme har vi rett på. Vi hopper fra soverommet og bak den bærbare datamaskinen vår. Hvis vi er uheldige, vil vi være med på det første av de seks Teams møtene innen 9:00. Eller verre: klokka halv åtte. Det betyr: å være skarp og være på’n umiddelbart. Det krever ganske mye. ”

Bærekraftig å jobbe hjemmefra? Å sitte i åtte timer er veldig tøft

“Toppidrettsutøvere hviler mellom treningene og kamper. Vi kontorfolk tror at med en termos kaffe kan vi være online i opptil åtte timer sammenhengende. Fordi vi sitter så er det ikke vanskelig. Overraskelse: det er det. ” Det er derfor Meeuwissen anbefaler disiplin i pauser. “Det er veldig vanskelig å bare sitte. Ulike studier viser at en pause på tre minutter hvert 52. minutt er optimal for mental og fysisk helse. Så gjør noe. Ta helst minst 250 trinn. Bevegelse er oppvaskmaskinen for hjernen. Da kan vi vare lenger, og det er også bedre for humøret vårt. I tillegg gjør det oss skarpere, noe som gjør kommentarene våre på et møte bedre. Jeg finner ikke på det, det er sant. Jeg kjørte nettopp en treningsøkt med ansatte i en offentlig organisasjon. Vi holdt på i femti minutter. Du trenger ikke det, men fortsett å bevege deg.

Merk med: “jeg-er-stolt-over” på de mørke dagene

Spesielt nå som høsten har kommet, innbyr det til depresjon. Meeuwissen opplever det også. “Jeg ba en gang spøkefullt mannen min om å vekke meg når denne verdens elendigheten er over. Vi kan ikke trylle og vi kan ikke fikse alt, men vi er i en dårlig tid. Men vi kan gjøre noe. Skriv for eksempel ned det du er veldig stolt av. Hvis det er dager som nå hvor innleggelser på sykehus øker igjen, været er mørkt, vått og dystert, og du også gjør feil i arbeidet ditt, hjelper det virkelig å se på et slikt notat. Det er også et bevis.

Fokuser på en oppgave og eliminere distraherende pipelyd

Det er greit å ikke alltid være på. Men hvis du fortsatt liker det, fokuser på en oppgave. ”Så rådet til ansatte er – og ikke forsøm det selv – om å slå av varsler på telefonen fra for eksempel WhatsApp og push-meldinger. Å sjekke Facebook innimellom virker som avslapning, men det forårsaker dopamin og er vanedannende. Det gjorde jeg og det var avgjørende for måneder siden. Det gjør en stor forskjell. Jeg er en født «newsjunk» og vil faktisk følge alt, men det gjør deg virkelig rødhåret. Jeg svarer nesten ikke på telefonsamtaler under en jobb. Ikke engang fra familien. Først når de ringer to ganger på rad, vet jeg at det er viktig. Vi ble enige om det. Hvis jeg kan gjøre det som en pipeavhengighet, kan hvem som helst. Jeg ber til og med familiemedlemmene mine om å hjelpe meg med å slutte å sjekke telefonen etter kl. 20.00. Og det fungerer veldig bra. “

Sove fungerer som et universalmiddel for bærekraftig hjemmearbeid

Det kanskje beste tipset å gi til hjemmearbeidere er at de prøver å forbedre seg på en eller annen måte hver dag, sier Meeuwissen. “Noen ansatte kan virke håpløse, men flertallet vil virkelig. På denne måten kan du sette et mål for deg selv eller kollegaen hver uke og stille spørsmål ved det. Hva vil du forbedre? Hva vil du lære? Kan være veldig små saker. Som å ta mer hensyn til pauser, men også mer trening, mindre distraksjon, mindre alkohol eller – kanskje viktigst – sove mer og bedre. Det er virkelig et universalmiddel. Vi sover for kort. Du må virkelig sove i sju til åtte timer om dagen. Husk det også. Så Netflix med en spennende serie er kanskje ikke nyttig klokka elleve om natten. ”

Ta for eksempel Rutte, med sykkelen og eplet

Som leder og / eller arbeidsmiljøansvarlig er det viktig å være et godt eksempel. Det er kanskje det viktigste, sier trener og forfatter. “Bedriftsleger spiller en rolle i dette. Nylig hørte jeg en toppsjef si at hvis noe ikke skjer raskt, vil folk ikke lenger gå til bedriftslegen, men til kardiologen. Utbrenthet er nært forestående. Noen ganger gir ledere selv feil eksempel. Hvis du allerede er syv korona kilo tyngre og fortsetter å sende ut alle slags e-poster om kvelden, tar du sannsynligvis dårlig vare på deg selv. Videre sender du også feil signal. Hold arbeid og privatliv skilt, spesielt nå som miljøet ikke lenger kan skilles. Ta i dette tilfellet et eksempel fra syklisten Mark Rutte. Han gjorde et viktig inntrykk med et eple på sykkelen på Catshuis. Hva gjør toppsjefene? Det er det viktigste. ”

Hun jobber ofte til og med på lørdager. Hyggelig og stille, noe som betyr at tiden frigjøres i løpet av uken. “Men jeg sender vanligvis ikke postene før på mandag. Det gir adressaten ro i sjelen, og jeg trenger ikke svare. ” Det beste tipset er ennå ikke kommet: bruk taleprogramvare. For det kan du nå. “På et overfylt kontor er det vanskelig å snakke høyt til datamaskinen din. Men du kan hjemme. Det er en reell oppdagelse. Andre tips: prøv å ordne et sittebord eller i noen nødstilfeller bruk strykebrettet til å jobbe stående. Du kan kjøpe et sittebord for omtrent to hundre euro. Jeg håper at flere og flere organisasjoner vil ordne det for sitt folk. ”

Fingeren på pulsen til unge mennesker og bærekraftig arbeid hjemmefra

Erfaringen har lært Meeuwissen at spesielt unge mennesker under 35 år har det vanskelig i disse dager. Eldre mennesker klarer seg generelt. For ledere og helsepersonell er det nå viktig å formulere andre spørsmål enn de vanlige om arbeidshygienestrategi og FHI. Dette lar deg også sjekke om bærekraftig hjemmearbeid er vellykket. Noen organisasjoner tro det varer til 1. mars 2021, andre til og med etter neste sommer. Det er derfor et spørsmål om tålmodighet, spår Meeuwissen.

“Jeg hører fra ledere at de har virtuelle konsultasjonstimer, men at ingen kommer. Mitt råd er å fortsette å spørre. Det er ganske skummelt fordi du kan få svar du ikke vil høre i det hele tatt. Unge mennesker lever nå ofte veldig tett, noen ganger med flere mennesker i et hus. Deres sosiale liv er borte, og de vil også bevise seg i arbeidet sitt. Hvis noen da sier at de føler seg ensomme, krever det mot å fortsette med det. Innse at det er helt naturlig at du blir stilt disse spørsmålene. Se om du kan oppnå noe med de tidligere tipsene eller engasjere kollegaer for å hjelpe deg videre. ”

Tekst | Ton Bennink

Før du forlater siden – vil du se hvordan programmet ser ut?

Det tar bare noen sekunder

Nei takk
Ok